Blir så trött på att tjat om att lärare inte är något statusyrke längre, att de tjänar så dåligt och att de har längre arbetsveckor än alla anda.
Man väljer väl ett yrke för att det är något man VILL göra inte för att det ger status. Lönemässigt måste de vetat redan innan de valde att plugga hur det såg ut. Tycker inte man kan komma och klaga efteråt när man sitter där med massa studielån. De har 45 timmars arbetsveckor men i gengälld får de ledigt hela sommaren, påsk- och jullov medans andra får nöja sig med några veckor totalt. Dessutom är det ett måndag-fredags jobb. Tänker på alla som sliter häcken av sig på t.ex. äldreboenden dygnet runt med en lön långt ifrån en lärares. Och vad är det för status på det??
Själv pluggar jag 3 år på högskola och kommer ut med en ingångslön likvärdig med en kassörskas på Willys. Men jag gör detta för att jag VILL inte för att bli rik. Det kommer bli en enorm brist på biomedicinska analytiker inriktning klinisk fysiologi de närmast åren så någon semester lär det inte bli heller. "Sorry men jag ska ha semester så hinner inte undersöka hur allvarligt ditt hjärtfel är. Hoppas inte du dör innan jag är tillbaka!" Sen är det inte säkert jag kommer kunna bo kvar i Jönköpingstrakten om jag vill ha jobb. Klinisk fysiologi är en specialite som bara finns på Ryhov, i Eksjö och i Värnamo i Jönköpingslän. Jobb finns det gått om bara man är beredd på att flytt. Räknar med att jag kommer bli tvungen till detta för att få jobb. Studieort är alltid studieort.
Är så trött på allt prat om yrken det finns folk till. Blir väl inte någon satsning på mitt blivande yrke förens någon politikers gamla mamma får problem med hjärtat och får vänta flera månader på undersökning för det finns för få utbildada. Alla anser det inte så lockande med en ingångslön någonstans mellan 19 000 och 21 000. Speciellt inte om man även har familj, hus, måste åka en bit till jobbet och ett stort studielån på det.

1 kommentarer

Debbie

28 May 2011 17:02

Jag säger som du: Man måste få klaga ibland.......

Jag tror att alla yrken har för- och nackdelar. Det kan vara bra att påminna sig om varför man har valt sitt yrke ibland när det är stressigt! Varken mitt eller ditt blivande yrke är sådana som man väljer för pengarna utan för att man tycker om att arbeta med människor.

Vi lärare har precis lika mycket ledighet som alla andra - den är bara fördelad på ett annat sätt. Vissa tycker att det är jättebra, andra vill arbeta efter samma tider och villkor som i andra yrken. Vi får se vad framtiden utvisar.

En sak vet jag- det finns inte mycket som slår att få vara med när ett barn knäcker läskoden, alltså lär sig läsa och det har jag ynnesten att få vara med och se om och om igen =) Kram!

Kommentera

Publiceras ej