JAG KLARADE TENTAN! Och de hade inget att tillägga det jag svarade på frågorna så borde fått med allt. Enda de hade att säga var att de tyckte det märktes att jag pluggar på ett strukturerat sätt för jag drog allt i "rätt" ordning. Inte riktigt så jag brukar känna det, när jag läser lite här och lite där men får antagligen ihop det på ett bra sätt i huvudet sen ändå :P
Åh det känns så SKÖNT! Bara en tenta kvar sen är det SOMMARLOV! :D
För den som är nyfiken fick jag dessa frågor:
  1. Palpera tibia och fibula, vilka delar av dessa kan du känna? Vilka leder eller fogar finns i anslutning till dessa ben? Tag även pulsen på a. poplitea och a. tibialis posterior.
  2. Palpera clavicula sin. och sternum sin. Vad heter de olika delarna du kan känna på dessa ben? Räkna sedan samtliga revben. Varför brukar en del revben kallas falska revben?
Behövde inte räkna alla revben och hitta processus xiphoideus på tjejen vi palperade. Uppenbaligen ansåg de att jag kunde det när jag hittat de översta och kunde säga var processus xiphoideus sitter.
Nu ska jag ut i solen och fika med mamma. Får se om jag orkar plugga till nästa tenta idag eller om det får vänta tills imorgon...
Tjingeling!

Kommentera

Publiceras ej