Tjo!

Idag har varit en av de roligaste dagen på länge i skolan! Vi har haft en förmiddag där vi fått prova på arbetsprov och spirometri som är två av de undersökningar jag kommer utföra i mitt kommande yrke. Riktigt roligt att se! Nu längtar jag verkligen till det att jag får komma ut och jobba med detta själv. Så nu finns det en liten extra sporre att jobba på med anatomin. Det måste ju gå att få in allt på något sätt även om det känns omöjligt just nu.
Arbetsprovet började min grupp med. En klasskompis blev utsedd att cykla. Vi andra började med att sätta på honom EKG-elektroder och ta ett vilo-EKG och blodtryck. Sen var det bara för honom att hoppa upp på cyklen och börja trampa. Vi andra tog blodtryck, andningsfrekvens och kollade med honom hur ansträngd har var, hur andningen kändes och om han hade några bröstsmärtor. Som tur var så var han helt frisk :)
Sen fick vi en snabb genomgång av spirometri innan vi alla fick göra varsit test. Sitta och följa instruktioner hur man ska andas samtidigt som luften man bara får andas in genom näsan (=luften blir sjukt torr!) är riktigt jobbigt. Jag som har svårt att andas redan från början. Men känns riktigt bra att ha testat det i alla fall :)
På onsdag är det dags för terminens näst sista tenta. Känns ändå som det kan gå vägen. Den sista blir nog däremot lite knivigare men men det får bli att ta tag i den efter palpationen.

Kommentera

Publiceras ej